lørdag den 4. maj 2013

eSanghamøder


Nu starter vi snart egentlige sanghamøder i vores eSangha på www.tendai.dk/e-sangha.

Selvfølgelig er det lidt anderledes at være til møde i en virtuel sangha, end hvis man mødes ude i virkelighedens verden. Når du bestemmer dig for at deltage i et møde i eSangha, er det en rigtig god ide at mene det. Hvis du bare sætter dig, lidt tilfældigt, og med en tanke om, at du jo altid kan gå lidt til og fra, så snyder du dig selv. Giv dig selv hele oplevelsen. Det er med virtuelle sanghamøder, som med alt andet i livet: det du får med ud af dem, svarer som regel ganske nøje til det du selv lægger i dem. Hvis du er halvvejs ligeglad, bliver din oplevelse næppe den samme, som hvis du virkelig træffer et dybtfølt valg om at være tilstede.

Start med at lave de arrangementer der skal til, for at du så vidt muligt kan være i fred, så længe mødet varer. Almindeligvis tager vores møder godt og vel en time: 5-10 minutter til at høre eller læse det oplæg, der er lavet, derefter 40 minutter til selve meditationen, og endelig 10-15 minutter (eller mere, hvis du har tid og lyst) til at dele dine oplevelser bagefter. Selvfølgelig er det ikke nogen katastrofe hvis du bliver afbrudt undervejs. Du kan altid vende tilbage og starte forfra. Alligevel synes jeg det er en god ide at forberede sig bedst muligt, så det er undtagelsen, snarere end reglen, at du er nødt til at forlade mødet undervejs. Det er der selvfølgelig en indlysende, lavpraktisk grund til: hvis du er væk for længe, vil den efterfølgende erfaringsudveksling være slut førend du kommer til vejs ende med meditationen. Men der er faktisk også en knap så håndfast grund, som har at gøre med de vaner du skaber, og det syn du har på dig selv. Hvis du ikke synes, at en aftale med dig selv er vigtig nok til at blive respekteret, får du hurtigt skabt en vane med at tænke respektløst om dig selv – og måske lærer du endda andre at gøre det samme.

Giv dig selv de bedste muligheder, indenfor de grænser som dit liv i øvrigt sætter. Vi kan ikke selv bestemme alle rammerne omkring vores liv, men vi kan absolut bestemme hvad vi fylder i de rammer. Vis omhu – det betyder noget.

På samme måde vil jeg opfordre til, at du viser omhu omkring selve mødet. Sæt dig et sted, hvor du føler dig godt tilpas, og hvor du er tryg ved at fordybe dig. Nogen kan godt lide at sidde ved et lille alter, som de måske har udsmykket med ting der betyder noget for dem. Andre har et yndlingshjørne et sted i huset, som måske ikke umiddelbart leder tankerne hen på noget spirituelt, men som ikke desto mindre er det sted, de føler sig bedst tilpas.

Sørg for at det sted du sidder er rart – at belysningen er behagelig, og at der ikke er alt for varmt. Måske har du lyst til at tænde et stearinlys inden mødet starter, eller brænde lidt røgelse. Hvad der end giver mening for dig; bare det hjælper dig med at komme i stemning til at dele din meditation med os andre. Selv foretrækker jeg enten at sidde her i Dharma Centrets hondo, eller ved mit private hjemmealter. Jeg gør altid rent på alteret inden sanghamøder, og tænder både stearinlys og røgelse. Ofte vælger jeg udelukkende at have naturligt lys – altså udover mine stearinlys. Det betyder at jeg nogen gange sidder i mørke, men det gør mig ikke noget. Jeg kan godt lide ideen om at respektere årets og dagens gang, og derfor affinder jeg mig med den belysning, der nu engang følger det tidspunkt, jeg har valgt at sidde på.

Tænk også gerne på forhånd over, hvordan du har tænkt dig at sidde: vil du sidde på en stol, en bænk eller en pude? Sørg for at have de ting klar, som du får brug for. Du kan måske også have et lille tæppe liggende, som du kan putte dig i, hvis du kommer til at fryse efter meditationen. Selv får jeg virkelig varmen, når jeg mediterer, og så kan det være rart at have et tæppe parat bagefter, så jeg ikke bliver kold. Hvis du har god tid, og planlægger at sidde med under den efterfølgende diskussion, skal du måske lave lidt te eller kaffe, så det kan stå parat på en termokande.

Det var en masse råd. Det vigtigste råd er imidlertid: sæt dig ned og sid. Sid med, og nyd at deltage i et fællesskab der bryder alle grænser, sat af tid og sted. Hvis du ikke gør noget af alt det andet, kan du altid gøre det vigtigste. Sid.

Vi ses til sanghamøde, måske allerede på tirsdag?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar