mandag den 29. april 2013

eSangha


Igennem de sidste 13 år har jeg regelmæssigt afholdt sanghamøder. I perioder har der været to eller tre møder om ugen, andre gange har der kun været et enkelt møde hver anden uge. Når jeg ser tilbage, tænker jeg at det har været godt anvendt tid. Jeg har lært en masse, og det er der forhåbentlig også andre der har. Vi har haft hyggelige stunder, grint en masse, mødt udfordringer af alle slags, og vi har haft et stærkt fællesskab der har båret os igennem det hele.

Det sidste års tid har jeg imidlertid ofte følt at det pres disse møder lagde på resten af mit liv – blandt andet mit familieliv – har været tungt. Jeg har nok, op igennem årene, forestillet mig, at det ville blive nemmere med tiden, men det er altså ikke sket. En del af forklaringen kan givetvis findes i at mit liv er et meget omskifteligt, lidt rodet liv. Jeg elsker at livet er omtumlet, men det gør det svært at opbygge faste vaner, i hvert fald af den slags som kræver andres deltagelse.

For nylig besluttede jeg så, til dels fordi mit privatliv igen tog en ny, spændende drejning, at stoppe tirsdagsmøderne i Lotus Sanghaen. Det var ikke nogen nem beslutning, men da først tanken var tænkt, var jeg faktisk ikke i tvivl om at det var det rigtige at gøre.

Der vil naturligvis stadig være Tendai-møder i København, Odense, Randers (om end Randers-møderne nok også står foran en forandring) og Ålborg, og der vil også stadig være mindst to årlige retreats i Slagslunde.

Jeg kan selvfølgelig ikke undvære min sangha! Uden en sangha vil jeg alt for nemt falde i den velkendte fælde, hvor ens praksis i stadigt stigende grad bliver brugt til at bekræfte én i, hvor fortræffelig man er, helt indtil det punkt hvor beslutter at droppe alle former for spirituel praksis overhovedet, da man jo tydeligvis allerede er, om ikke i mål, så i hvert fald så godt på vej at yderligere anstrengelser er nyttesløse ;).

Derfor starter vi en Tendai eSangha; et virtuelt fællesskab, hvor der vil være fællesmeditationer, sanghamøder, læsekredse og studiegrupper – fuldkommen som i vores almindelige sangha. eSanghaen får også et tempel, om end det bliver et virtuelt et af slagsen. Hvis du har lyst til at besøge os, kan du kigge ind i vores hondo, bibliotek eller stue (hvor der altid er mulighed for en hyggelig, uformel snak) på www.tendai.dk/e-sangha.

2 kommentarer:

  1. This must have been a hard decision Shomon, but I can completely understand why. I think an on-line sangha is a great idea in this day and age and I have often thought about using skype for members who can't make it. I shall drop in from time to time and I wish you all the best.

    Gassho

    SvarSlet
  2. Thank you! I look forward to meeting you in eSangha.

    SvarSlet