tirsdag den 24. juli 2012

Spild af tid II


Der er en der har påpeget for mig, at hun syntes det var sørgeligt, og en smule provokerende, at jeg brugte udtrykket at ’spilde tiden’ i forbindelse med mit indlæg for et par uger siden. Hun mente at det var det samme som at sige, at det hele var ligegyldigt.

Og det mener jeg faktisk også det er: lige gyldigt. Alt er, for mig at se, lige gyldigt. Vi har én virkelighed, og intet i den er mere gyldigt end andet.

Se på det store billede: de aftryk du skaber er som fodspor i sand. De består for en tid, men de viskes bort og opløses. Det betyder ikke at det er ligegyldigt hvilke aftryk du skaber, for både du og andre skal leve med dem for en tid, indtil de udviskes – men ultimativt set er de bare øjebliksbilleder.


Essensen i rævens historie er jo netop at det godt kan betale sig at spilde tid på skønne ting, også selvom de er forgængelige, som prinsens rose. Hvis Buddhaen har ret; hvis alting  er tomt og forgængeligt, hvordan kan vi så vælge andet end godhed, glæde og kærlighed? Det ville da være vanvid. Hvis vrede og glæde, godhed og ondskab, er lige gyldige, hvorfor så foretrække vreden og ondskaben? Det giver ingen mening.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar