fredag den 22. januar 2010

Stilhedens væsen


Det er rigtig sjovt at enten skære ned på, eller helt undgå, tale. Når man er sammen med andre bliver impulsen til at komme med input til samtalen virkelig tydelig, hvis man har besluttet at tale med omhu. Det er også interessant at se, hvad der sker når man selv giver afkald på at tale: i ni ud af ti tilfælde kommer en anden med nøjagtig det bidrag man selv fandt så vigtigt og originalt.

Og hvad er det så, man giver afkald på, når man holder mund? Jamen, det er jo for eksempel muligheden for at blive bekræftet – for at få stadfæstet at ”vi to, vi hører sammen – for vi synes omtrent det samme”, eller for at få markeret hvor klog, morsom og indsigtsfuld man er.

Stilhed er også at give afkald på en nem måde at være sammen på. Hvis man ikke har ordene til hjælp, er man nødt til at gøre sig meget mere umage for at møde hinanden. Ædel Stilhed handler nemlig ikke om at vende verden ryggen så man bedre kan lade sig opsluge af sig selv – det handler om at give plads til en anden form for samvær.

Jeg har nogen gange set eksempler på helt skæve opfattelser af, hvad Ædel Stilhed går ud på. Under intensiv træning er det helt almindeligt at man har stilhed om morgenen. Når folk ikke kan gemme sig bag små-sludren, bliver det virkelig tydeligt hvad der foregår indeni dem, og nogen vender netop verden ryggen (i helt konkret forstand: vender sig om og studerer et billede, kalenderopslag eller lignende indgående, eller sætter sig til at bladre i en bog), andre opgiver enhver kontakt eller interaktion med omverden og hænger/står halvsovende op ad en væg, mens atter andre står roligt og betragter livet som det udfolder sig lige foran dem, klar til at hilse og anerkende enhver der træder ind i rummet.

Stilheden giver mulighed for at vi kan se. Når vi taler, er der virkelig meget af vores opmærksomhed der er bundet: hvad siger jeg, hvad siger den anden, hvad kan jeg sige når han holder op med at tale – og hvornår gør han det??? Uden at skulle bekymre os om alt dette, er der ledig opmærksomhed til at se alt omkring os; de levende ting, og de der ikke er levende lige nu. Vi når at opdage øjeblikket, inden det er væk.




3 kommentarer:

  1. Smukt!
    Jeg ser også lidt på det med at tale bare for at tale i tiden, men med meget lidt held!

    Aldrig har jeg talt så meget som jeg gør nu hvor jeg har fundet et emne jeg elsker (Men det betyder jo ikke at alle andre også gør)

    Jeg finder der nemt at være i stue med min mand i tavshed, men med andre mennesker er det en helt anden sag. Og tanken om ikke at kunne "bidrage" til den sociale hyggesnak under et retreat og give mit "MEGET vigtige" besyv med er faktisk skræmmende for mig. Men jeg tror faktisk jeg kan bidrage meget mere hvis jeg lader andre sige hvad de har på hjertet og holde alle mine mindre kloge inputs, der i bund og grund kommer af usikkerhed, for mig selv.

    En anden ting der er svært for mig er at slippe den der trang til at have noget med en anden der siger "vi to mod resten af verden" Den ser jeg mig selv bevidstløs hive andre ind i hele tiden.

    Og nu har jeg vist sagt nok ;-)

    SvarSlet
  2. Ja, vi (mis)bruger meget ofte sproget til at bygge barrierer mellem 'os' og 'andre' - og det er allerbedst hvis 'vi to' kan være et fællesskab som er defineret i forhold til 'dem der'. Det er svært at gøre uden ord!

    SvarSlet
  3. På baggrund af dit foto og tekstens tema, som er så smukt forbundne i denne perle af en sang, vil jeg tie stille og lade sangen sige det der skal siges:
    -----------
    Der er ingenting i verden så stille som sne,
    når den sagte gennem luften daler,
    dæmper dine skridt,
    tysser, tysser blidt
    på de stemmer,
    som for højlydt taler.

    Der er ingenting i verden af en renhed som sne,
    svanedun fra himlens hvide vinger.
    På din hånd et fnug
    er som tåredug.
    Hvide tanker tyst i dans sig svinger.

    Der er ingenting i verden, der kan mildne som sne.
    Tys, du lytter, til det tavse klinger.
    O, så fin en klang,
    sølverklokkesang
    inderst inde i dit hjerte ringer.

    [Tekst: Helge Rode 1896, Melodi: Poul Hamburger 1939]
    --------------
    Jeg elsker den sang! Den er en hymne til stilheden, og den ligger på min tunge, hver eneste gang jeg går i sneen. Jeg synger højt den mindst tre gang om dagen for tiden - jeg kan slet ikke lade være! Den bærer (for mig) en gennemtrængende stilhed og fuldkommen fred.

    SvarSlet